Parkování elektromobilů v Praze, míněno to bezplatné, končí. Dosavadní výhoda bezplatného parkování pro elektroauta v zónách placeného stání už platit nebude. Od 1. ledna 2025 se totiž v hlavním městě mění pravidla hry. Toto rozhodnutí vyvolalo vlnu kritiky ze strany odborníků i veřejnosti, kteří upozorňují na možné negativní dopady na kvalitu ovzduší a rozvoj elektromobility.
Obsah
Důvody změny
Bezplatné parkování pro elektromobily bylo v Praze zavedeno před devíti lety jako opatření na podporu čisté mobility a snížení emisí ve městě. Elektromobily a plug-in hybridy mohly od roku 2016 parkovat v Praze na modrých a fialových zónách zdarma. Tento benefit měl podpořit zájem o elektromobilitu, a to se také povedlo. Po pražských ulicích dnes jezdí stovky elektrických aut. Řidiči si mnohdy elektromobily a zejména pak plug-in hybridy pořídili právě z důvodu, aby mohli v hlavním městě bezstarostně parkovat.
S rostoucím počtem těchto vozidel však město dospělo k závěru, že výjimka již není udržitelná. Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) uvedl: „Elektromobil zabírá na ulici prostorově stejné místo jako auto se spalovacím motorem a s ohledem na jejich očekávaný nárůst tedy není dlouhodobě udržitelné jejich jednostranné zvýhodnění s parkováním zdarma na místech rezidentů.“
Kritika a obavy
Odpůrci tohoto rozhodnutí argumentují, že zrušení bezplatného parkování může zpomalit rozvoj elektromobility a negativně ovlivnit kvalitu ovzduší v Praze. Ondřej Prokop, předseda pražského ANO, vyjádřil své obavy: „Za mě je to ale nepochopitelné, protože to je dnes jediný benefit, proč si Pražané kupují elektroauta, a tím jezdí v Praze bezemisně.“
Podobně se vyjádřil i Jan Majurník z portálu Garáž.cz: „Zatímco úředníci si slibují zklidnění dopravy, odborníci varují před zpomalením rozvoje čisté mobility a nárůstem lokálních emisí.“
Elektromobily nesporně přispívají k redukci emisí škodlivých látek v městském prostředí. Zrušení výhody bezplatného parkování by mohlo vést k poklesu jejich počtu na silnicích, což by mohlo negativně ovlivnit kvalitu ovzduší. Podle portálu Elektrickevozy.cz magistrát argumentuje tím, že elektromobilů je v ulicích moc a zabírají místa rezidentům, což dává do souvislosti s připravovanou celkovou reformou parkovacího systému v Praze.
Sdružení automobilového průmyslu, Svaz dovozců automobilů a Elektromobilní platforma ve společném prohlášení uvedly, že tento krok může zvýšit emise a hluk z dopravy v Praze. Argumentují, že lidé uvažující o koupi elektromobilu mohou kvůli zrušení bezplatného parkování dát přednost vozům s konvenčním spalovacím motorem, což by vedlo k dalšímu znečištění ovzduší a hluku v ulicích.
Řidiči se zlobí
„Koupili jsme si elektromobil před třemi lety, abychom ušetřili na parkování a přispěli ke zlepšení ovzduší,“ říká Jana Novotná, matka dvou dětí z pražských Vinohrad. „Bez této výhody bychom do koupě vozu nešli. Je mi líto, že město teď tento benefit ruší.“
Podobný názor má i Tomáš Černý, podnikatel z Holešovic: „Na elektromobil jsem přešel hlavně kvůli ekologii a úspoře na parkování. Teď, když to zruší, se obávám, že to odradí spoustu lidí od přechodu na udržitelnější dopravu.“
Jak je tomu v zahraničí
Podobné debaty přitom probíhají i v jiných evropských městech. Například v Oslo bylo zavedeno zvýhodněné parkování pro elektromobily, ale s omezeními, jako je časové zpoplatnění na vybraných místech. V Londýně zůstává parkování pro elektromobily zdarma v zónách s nízkými emisemi, což motivuje řidiče k ekologickým alternativám. V Berlíně město nabízí dotace na nákup elektromobilů a zároveň vytváří více vyhrazených míst pro jejich parkování.
Přestože Praha zruší plošné parkování elektromobilů zdarma, chce jim do budoucna ve srovnání s auty se spalovacími motory zachovat některé výhody. Elektroauta by parkovala zdarma na vyhrazených místech u nabíječek. Tento krok je však podmíněn mimo jiné přijetím nového ceníku parkovacích oprávnění, což je možné provést pouze ve shodě se všemi dotčenými městskými částmi.
„Cílem je mít v první fázi do roku 2026 cca 800 nabíječek na sloupech veřejného osvětlení, každou se dvěma zásuvkami. Dále máme požádáno o evropské dotace na projekt výstavby nabíjecích stanic ve veřejném prostoru. V případě zisku dotace jich budeme moci vybudovat na území Prahy až 1500. V tomto případě půjde o investici převyšující půl miliardy,“ uvedl poradce náměstka primátora hl. m. Prahy Jan Studecký.
„Elektromobily jsou klíčové pro budoucnost dopravy ve městech, ale zrušení výhod je krok zpět,“ říká ovšem ekologický odborník Petr Dvořák. Tomáš Kadeřábek, šéfkonzultant společnosti Arval, dodává, že zrušení bezplatného parkování je krokem proti tomu, aby firmy začaly více využívat elektromobily. Podle něj bezplatné parkování představovalo značnou výhodu, která alespoň částečně kompenzovala vyšší pořizovací náklady elektromobilů.
Opačný efekt
Ekonomický analytik Jan Kučera upozorňuje: „Přílišná regulace nebo zrušení benefitů může mít opačný efekt a zpomalit rozvoj udržitelných technologií.“
Podtrženo sečteno, zrušení bezplatného parkování pro elektromobily v Praze, které vstoupí v platnost 1. ledna 2025, otevírá prostor pro mnohé otázky. Kritici varují, že tento krok by mohl zpomalit rozvoj čisté mobility a negativně ovlivnit kvalitu ovzduší ve městě. Město sice slibuje zavedení alternativních opatření na podporu elektromobility, například zvýhodněné parkování u nabíječek, ale jejich realizace bude záviset na shodě s městskými částmi a schválení nových pravidel.
Jak však ukazuje historie podobných změn v Praze, proces může být zdlouhavý a často provázen nejasnostmi. Pro mnohé tak jde o rozhodnutí, které rozhodně spíše brzdí než podporuje udržitelnou dopravu.