Elektromobilita v Německu: Dotace, pokles prodejů o 16,4 % a výzvy pro automobilový průmysl

Německo
ILUSTRACE: geotermie.cz

Elektromobilita v Evropě je fenoménem posledních let, který však výrazně závisí na státních dotacích a jiných pobídkách. Německo, které bývalo lídrem v této oblasti, nyní čelí významným výzvám, které ohrožují jeho budoucí postavení na trhu s elektromobily. Jak se německá elektromobilita vyvíjí, jaké problémy přináší pro státní rozpočet a jaké výzvy stojí před německým automobilovým průmyslem?

Bez dotací to nejde

Elektromobilita v Evropě nadále roste, avšak s jedním zásadním „ale“ – tento růst je do značné míry podmíněn státními dotacemi a pobídkami. Zatímco v mnoha evropských zemích pokračuje růst prodejů elektrických vozidel, Německo, dříve považované za lídra v oblasti elektromobility, nyní zaostává.

Organizace Transport & Environment (T&E) označila Německo za „nemocného muže Evropy“ v oblasti elektromobilů, což je přímým důsledkem snížení státních dotací. Zatímco v jiných zemích EU vzrostly prodeje bateriových elektromobilů v první polovině roku 2024 o 9,4 %, v Německu došlo k poklesu o 16,4 %.

Tento pokles je přímo spojen s náhlým zrušením dotací na nákup elektromobilů. Německé zákonodárce nyní čeká nelehká úloha – najít způsoby, jak podpořit elektromobilitu i bez těchto finančních pobídek.

Inspirací by jim mohla být například belgická politika, která zvýhodňuje elektromobily prostřednictvím atraktivních odpisových sazeb pro firemní vozidla a naopak postupně ruší daňové zvýhodnění pro spalovací motory. V Belgii díky tomu vzrostly prodeje elektroaut v první polovině roku o 48 %.

Výpadky příjmů do státního rozpočtu

Růst elektromobility přináší další nezamýšlený důsledek – významný výpadek příjmů do státního rozpočtu. Německá vláda si začíná uvědomovat, že rozšiřování elektromobility bude znamenat výrazný pokles příjmů ze spotřební daně z paliv. Renomovaná auditorská společnost EY ve své studii předpověděla, že Německo do roku 2030 může přijít až o 50 miliard eur, přičemž hlavní příčinou bude právě snížení příjmů ze spotřební daně z benzinu a nafty.

Studie EY uvádí tři možné scénáře vývoje elektromobility v Německu, přičemž i ten nejoptimističtější počítá s významným výpadkem příjmů. Největší ztráty by mohly nastat v případě, že by do roku 2030 jezdilo po německých silnicích 14,5 milionu čistě elektrických aut a 1,8 milionu plug-in hybridů. Tento scénář předpokládá výpadek příjmů ve výši 51,1 miliardy eur.

Německá vláda nyní stojí před obtížným úkolem najít náhradní zdroje financování. Mezi zvažovanými opatřeními je například zavedení spotřební daně na elektřinu, což by však mohlo negativně ovlivnit zájem o elektromobily. Další možností je zrušení daňového zvýhodnění firemních elektrických aut, což by však opět mohlo oslabit trh s těmito vozidly. Zvažuje se také zvýšení spotřební daně na fosilní paliva, což by ovšem mohlo výrazně zasáhnout méně majetné vrstvy obyvatelstva.

elektromobilita
ILUSTRACE: geotermie.cz

Výzvy pro německý automobilový průmysl

Německý automobilový průmysl, který je dlouhodobě považován za jeden z pilířů německé ekonomiky, čelí dalším výzvám spojeným s přechodem na elektromobilitu. Automobilky jako Volkswagen vynakládají obrovské investice do přechodu na výrobu elektromobilů a baterií, avšak poptávka po těchto vozech zůstává za očekáváním. Výsledkem je pokles tržeb a snižování ziskovosti.

Volkswagen, největší evropská automobilka, se nyní snaží najít cesty ke snížení nákladů, například prostřednictvím společných podniků s jinými výrobci elektromobilů. Přestože již společnost zavedla programy na zefektivnění nákladů, investoři stále nejsou přesvědčeni o budoucí rentabilitě těchto investic, což vede k poklesu hodnoty akcií společnosti.

Problémy se však netýkají pouze Volkswagenu. Další významný hráč na trhu, dodavatel automobilového průmyslu ZF Friedrichshafen, oznámil plány na zrušení až 14 000 pracovních míst do roku 2028. Pokles objednávek ze strany automobilek a nízký zájem o elektromobily představují pro tento sektor vážné riziko.

Budoucnost

Cíl německé vlády, který spočívá v tom, že do roku 2030 bude na německých silnicích jezdit 15 milionů elektromobilů, se zdá být stále méně reálný. Pro jeho dosažení bude nutné prohloubit spolupráci s čínskými automobilkami a dodavateli technologií.

Nicméně německá vláda i automobilky budou muset čelit dalším výzvám, jako je nalezení nových zdrojů příjmů do státního rozpočtu a zajištění dostatečné poptávky po elektromobilech, aby se tento ambiciózní cíl stal skutečností.

Líbí se vám článek, dejte mu lajk!

O nás

Vítejte na webu geotermie.cz.

Jsme nezávislým zdrojem informací o geotermální energii od A do Z. Naším cílem je poskytovat vám komplexní a snadno dostupné znalosti o této vzrušující oblasti obnovitelných zdrojů.

Náš tým odborníků je váš průvodce problematikou geotermální energie. Jsme tu, abychom vám přinesli objektivní a kvalifikované informace, které vám pomohou lépe porozumět této inovativní technologii.

Náš magazín se věnuje širokému spektru témat, včetně geotermální energie, technologií a způsobů jejího získávání. Nezapomínáme ani na jiné obnovitelné zdroje, které hrají klíčovou roli v budoucnosti energetiky.

Máme radost , že jsme spustili tento web 1. října 2023 a věříme, že se stane vaším spolehlivým průvodcem ve světě geotermální energie.

Newsletter
Přihlaste se k odběru obsahu do vaší schránky.