Ropa přestala ropovodem Družba proudit do Česka. To tímto ropovodem pokrývá 58 % své roční spotřeby. Ministerstvo průmyslu a obchodu důvod výpadku nezná, ale podle dostupných informací může jít o administrativní zpoždění nebo technický problém. „Jsme v kontaktu se všemi relevantními aktéry,“ uvedl ministr Lukáš Vlček (STAN). Slovensko a Maďarsko přitom dostávají ropu Družbou v plánovaných objemech.
Obsah
Společnost ORLEN Unipetrol, která provozuje rafinerie v Kralupech nad Vltavou a Litvínově, má zásoby na týdenní provoz. Pro případ dlouhodobějšího výpadku navrhl ministr Vlček vládě zápůjčku ze státních hmotných rezerv.
Západní zdroje běží stabilně
Podle Správy státních hmotných rezerv má Česko strategické zásoby ropy na 90 dní. Ministr Vlček zároveň připomněl, že projekt navýšení kapacity ropovodu TAL z italského Terstu do Německa a dále do Česka je v závěrečné fázi. Po dokončení by mohl pokrýt veškeré české potřeby, což je přibližně sedm milionů tun ropy ročně.
Tento vývoj ukazuje na strategickou důležitost snahy Česka odstřihnout se od ruské ropy. „Dodávky přes TAL a IKL probíhají bez problémů,“ potvrdila mluvčí státního podniku MERO Barbora Putzová.
Nejistá budoucnost Družby
Situace kolem ropovodu Družba není první svého druhu. Podobný problém nastal v roce 2019, kdy byla ropa kontaminována a tok byl přerušen na dva měsíce. Tentokrát však zůstává otázkou, zda dodávky budou obnoveny, nebo zda jde o další krok k trvalému odstřižení od ruských dodávek.
Česko intenzivně pracuje na úplném přechodu na západní zdroje. Modernizace ropovodu TAL by mohla být v případě krizové situace urychlena a všechny potřebné testy zkráceny. Zástupci Unie nezávislých petrolejářů uvádějí, že dlouhodobější výpadek ropy z Družby by Česko dokázalo zvládnout díky robustní infrastruktuře a záložním zdrojům.
I podle analytika Purple Trading Petra Lajska by v případě dlouhodobějšího výpadku muselo Česko práce na italském ropovodu urychlit, protože s jeho plnohodnotným provozem po navýšení se počítá až od léta 2025. „Štěstím však může být načasování dané situace – v zimě je poptávka po pohonných hmotách spíše nižší a i kapacity ropovodů jsou méně obsazené. Aktuálně tak neočekávám nedostatek pohonných hmot v ČR a výrazný růst cen,“ dodal Lajsek.